Merkstrategie

Wat is merkstrategie?

Tegenwoordig hoor je het veel om je heen: ga op zoek naar je why, ontdek je merk-DNA of brand positioning. Er zijn veel termen om te omschrijven waar het kort gezegd op neerkomt: wat maakt jouw bedrijf onderscheidend?

Merkstrategie, merkidentiteit, patato, potatoe....

Wat is kenmerkend voor jouw onderneming, wat je bij een ander niet treft? Oftewel, wat is jouw merkstrategie? Of anders gezegd, wat is jouw merkidentiteit? Onder aan de streep is de woordkeuze niet belangrijk, het gaat erom dat je teruggaat naar de kern en te kijken naar wat voor type bedrijf je hebt. Het merktype is een mooi uitgangspunt om mee te starten wanneer je aan de slag gaat met je merkidentiteit. Is dat heel eigenzinnig zoals BNN, meer visionair zoals Tesla, of zit je er wellicht tussenin en ben je meer vriend zoals HEMA of IKEA?

Merken zijn net mensen

Vervolgens is het tijd om op zoek te gaan naar de elementen waarmee je een merktype mee kunt verrijken. Dit kun je doen door het merkkarakter van je bedrijf te bepalen. Het merkkarakter is een combinatie van kenmerken die uniek is, net als karaktereigenschappen van mensen. Natuurlijk zit hier overlap in tussen merken, net zoals verschillende mensen ook eigenwijs/perfectionistisch of grappig kunnen zijn. Het is echter de combinatie van eigenschappen die het merkkarakter uniek maakt. 

Merktype en merkkarakter

De merkidentiteit krijgt uiteindelijk vorm door een merkbelofte, merkverhaal, merktype en merkkarakter te combineren. Door hiernaar terug te gaan, bepaal je voor jezelf de kern van je bedrijf. Ieder bedrijf is namelijk anders, heeft zijn eigen kenmerken, cultuur en gewoontes. Kortom, ieder bedrijf heeft een unieke merkidentiteit. Een merk kan bijvoorbeeld bestaan uit merktype ‘vriend’, met karaktereigenschappen die bestaan uit lief, vrouwelijk, nieuwsgierig en praktisch. Deze elementen, aangevuld met de merkbelofte en het merkverhaal, zorgen voor uitgangspunten voor stakeholders die betrokken zijn bij jouw bedrijf. Een designer kan met deze uitgangspunten een uitstraling neerzetten die perfect bij het bedrijf past. Dit kun je vervolgens doorvoeren in alle uitingen. Denk bijvoorbeeld concreet aan het logo, fotografie en de website. Geen idee wat je je hierbij voor moet stellen? Kijk eens op de website van Blond Amsterdam ;)

Ik organiseer workshops voor MKB gericht op merkstrategie. Dit zijn korte, inhoudelijke sessies waarin we tot de kern van het bedrijf komen en de merkidentiteit vaststellen. Deze merkidentiteit is vervolgens de basis voor het optimaliseren van de customer journey.

Ga naar alle artikelen