Merkidentiteit maak je niet!
Een sterk merk levert unieke voordelen op
Een goede merkidentiteit is de basis voor een unieke uitstraling ten opzichte van concurrenten. Het geeft richting zodat er consistentie in je uitingen zit, het zorgt voor identificatie (van wie is dit?) en realiseert op lange termijn differentiatie die moeilijk te kopiëren is. En bouw je aan een sterk merk, dan heeft dat resultaat:
✔ Meer klanten.
✔ Klanten willen meer betalen.
✔ Hogere koopwaarschijnlijkheid.
✔ Klanten kopen vaker.
✔ Trekt betere en loyalere werknemers aan.
Dat betekent toch dat ik anders moet zijn?
Nee! Je moet juist niet iets anders uitstralen dan je bent. Ieder bedrijf is anders, heeft zijn eigen kenmerken, cultuur en gewoontes. Kortom, ieder bedrijf heeft een unieke merkidentiteit. Het is belangrijk dat je uitstraalt waar jouw merk voor staat, zodat je klanten en collega’s aantrekt die bij jou passen. Dán ga je mooie samenwerkingen aan. Je werkt prettig met elkaar samen, omdat je dezelfde instelling hebt en dezelfde zaken belangrijk vindt. Merkidentiteit betekent dus niet dat je anders moet zijn, het betekent vooral dat je jezelf bent en dit ook uitstraalt naar de buitenwereld zodat je gelijkgestemden aantrekt.
Net schoenen
Gerrie vergelijkt merkidentiteit met schoenen. Iedereen draagt schoenen en straalt daarmee iets naar buiten uit. Denk aan mensen die Crocs, Converse Chuck Taylor All Stars, Nike Air Max, naaldhakken of cowboylaarzen dragen. De keuze in schoenen reflecteert wat iemand uit wil stralen. Zo is het ook met merkidentiteit. Door de merkidentiteit van jouw bedrijf vast te stellen, ben je in staat om bewust keuzes te maken in je uitstraling. Je kiest er bijvoorbeeld voor om jouw merk aan bepaalde sponsoring te koppelen omdat het bij je merkidentiteit past. Door een eenduidig beeld naar buiten uit te stralen, vergroot je de herkenbaarheid van jouw merk. En dat betekent keuzes maken, want alleen een merk dat één krachtige boodschap naar buiten uitstraalt en dit consequent doet, wordt herkenbaar.
Dé workshop
Centimeters dikke documenten, meerdaagse heisessies, het is allemaal niet nodig. Collega’s zijn vaak op een bijzondere manier op elkaar ingespeeld, daarom is er een groep collega's van verschillende afdelingen aanwezig die representatief is voor het bedrijf. Tijdens een praktische workshop van een dagdeel komen we dusdanig tot de kern dat Gerrie een merkidentiteit kan vaststellen. Tijdens de workshop haalt Gerrie de geschiedenis, kerncompetenties en bindende factor tussen collega's naar boven. Dit zorgt voor inzicht in het unieke karakter van jouw bedrijf, en dat is precies de merkidentiteit waarnaar we op zoek zijn!