Merkidentiteit

Waarom 'gewoon goed' niet goed genoeg is

Wie kent de verzekeringen van Klaverblad niet? Jarenlang maakt Klaverblad reclame met ‘gewoon goede verzekeringen’ als boodschap. Want ‘als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder’. Ik durf echter te stellen dat dit niet waar is.

Boven het maaiveld

‘Gewoon goed’ is namelijk nietszeggend, het straalt geen eigen identiteit uit en het is niet onderscheidend. Alleen al het feit dat er tientallen bedrijven in de regio van Veenendaal zijn die ‘gewoon goed’ als payoff gebruiken, geeft aan dat je hiermee niet boven het maaiveld uitsteekt. 

Gewoon goed is een randvoorwaarde

Begrijp me niet verkeerd, voor Klaverblad werkt deze pay-off misschien goed, omdat deze belofte het onderscheidend vermogen in hun branche blijkt te zijn. Maar de meeste ondernemers zijn beter dan 'gewoon goed'. Het probleem met ‘gewoon goed’ is dat het niets over jouw bedrijf zegt. Als ik klant bij jou word, ga ik er uiteraard vanuit dat je ‘gewoon goed’ bent. Sterker nog, ik wil eigenlijk dat je beter bent dan ‘goed’. Ik wil ook helemaal niet een ‘gewoon goede keuken’, ik wil een supermooie keuken waar mijn vrienden jaloers op zijn!

Jij bent beter dan goed

Tijd om op zoek te gaan naar iets anders, iets wat jouw klant aanspreekt en vooral ook, wat bij jouw bedrijf past. Want hoe mooi is het dat je klanten aantrekt omdat wát jij doet, of de manier waaróp jij dat doet anders is dan jouw concurrenten?! En dat kan! Ik ben er namelijk van overtuigd dat ieder bedrijf een unieke merkidentiteit heeft. Dat is niet iets wat je verzint, het is wie je bent. Je hoeft het 'alleen maar' onder woorden te brengen en door te vertalen naar al je uitingen, zodat je een krachtig, eenduidig beeld naar buiten uitstraalt. 

Ga op zoek naar je merkidentiteit

Hieronder staan vijf tips die je kunt gebruiken om jouw merkidentiteit te bepalen. Ik wil je op je hart drukken om dit proces alleen te doen als je er écht behoefte aan hebt, niet omdat het ‘in’ is. Het is net als met afvallen: het heeft alleen effect wanneer je er 100% achter staat.

1. Laat diverse mensen uit je organisatie meedenken. Neem bijvoorbeeld een dwarsdoorsnede met een persoon uit iedere laag in het team.
2. Ga terug naar de kern. Wat maakt jouw bedrijf echt anders? Denk daarbij aan jouw product, dienst, type mensen dat bij je werkt etc.
3. Denk nog niet aan alle uitwerkingen, dat komt later wel.
4. Bepaal vier karaktereigenschappen die jij bij jouw bedrijf en cultuur vindt passen. 
5. Probeer de uitgangspunten op 1 A4 te schrijven. Dikke documenten zijn niet nodig.

Schone schijn is killing

Iets communiceren wat je niet waar kunt maken, is funest. Om jouw merkidentiteit effect te laten hebben, is het van belang dat het perfect bij jouw bedrijf past én dat het intern gedragen wordt. Collega’s zijn vaak op een bijzondere manier op elkaar ingespeeld. De bindende factor naar boven halen, zorgt voor inzicht in het unieke karakter van jouw bedrijf. En dat is precies de merkidentiteit waarnaar we op zoek zijn!

Bovenstaande is mijn passie! Het liefst ben ik iedere dag in gesprek met mensen die aan de slag willen met hun merkidentiteit. Dus bel me gerust eens vrijblijvend.

Ga naar alle artikelen